خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





چالش های مدیریت مدارس

    چالش های مدیریت مدارس

    چالش های مدیریت آموزشی <a href=در نظام آموزشی ایران" />

    اکنون عصر مدیریت و رهبری است و کارکرد سازمان ها به اثربخشی مدیریت بستگی دارد. مدیر واجد شرایط ، افراد و سازمان را به سمت اهداف مورد نظر هدایت می کند. هرگونه آزمایش و خطا در مدیریت مدرسه می تواند زیان های جبران ناپذیری را بر پیکر حساس آموزش و پرورش وارد نماید.
    در این مقاله با توجه به حساسیت و نقش غیرقابل انکار مدیریت مدارس در پیشبرد اهداف آموزشی و پرورشی سعی شده چالش های مدیریت مدارس مورد بررسی قرار گیرد و سپس پیشنهادهایی در جهت رفع این موانع و پیش برد در آموزش و پرورش داده شود.
    مشکلات و چالش های مدیریت را به طور کلی می توان در این موارد جست و جو کرد:


    الف) عدم تخصص و تجربه و دانش کافی در زمینه ی مدیریت مدارس، سمت مدیریت مدارس عرصه آزمایش خطا نیست و هر گونه خطایی زیان های جبران ناپذیری به امر تعلیم و تربیت وارد خواهند کرد .
    ب) عدم ثبات مدیریت به دلایل متعدد اجتماعی- شرایط منطقه ای، هر چند گاه مدیر لغو ابلاغ و مدیر جدید با تجربه کم یا بدون توان و تجربه وارد عرصه اداره مدرسه می شود.
    پ) معیار و قوانین مشخصی جهت احراز پست مدیریت مدارس وجود ندارد؛ بنابراین هرکس به خود اجازه می دهد وارد این عرصه شود.
    پ) معلمان یک مدرسه هیچ گونه نقشی در انتخاب مدیر ندارند و از معلمان مدرسه رأی گیری به عمل نمی آید.
    ت) عدم وجود کمیته مشخصی از مسئولین اداره آموزش و پرورش جهت انتخاب مدیران مدارس.
    ث) اصرار و فشار بر مسئولین و مدیران آموزش و پرورش از کانال های روابط و فشارهای محلی جهت انتخاب مدیر که اصل شایسته سالاری به ناچار به حاشیه کشیده می شود
    ج) تقاضای شدید معلمان با سابقه ۲۸ سال جهت سمت مدیریت یا معاونت مدارس بدون داشتن سابقه و تجربه قبلی به منظور استفاده از مزایای مدیریت در بازنشستگی.


    و اما را هکارهایی برای مقابله با این معضلات:
    الف) شناسایی و استفاده از افراد توانمند و باتجربه و دارای تخصص و دانش کافی جهت مدیریت مدارس.
    ب) در عین استفاده از مدیران توانمند و با تجربه از افراد شایسته تر و دارای تخصص بیشتر جهت جایگزینی افرادی که عملکرد قابل قبولی نداشته اند بدون مراعات روابط و فشار استفاده شود.
    پ) قوانین و ضوابط خاصی چون تجربه ، تخصص ، توانمندی ، رشته تحصیلی مرتبط ، سابقه اجرایی ، گذراندن دوره های تخصصی مرتبط به وجود بیاید و مسئولین ملزم به رعایت آنها باشد .
    ت) بین افرادی که متقاضی مدیریت مدرسه ای هستند از دبیران آن مدرسه رای گیری به عمل آمده و در انتخاب مدیر نتیجه رای گیری مورد توجه قرار گیرد.
    ث) کمیته خاصی از مدیران و مسئولین اداره آموزش و پرورش در انتخاب مدیر شرکت داشته باشند، این امر باعث شناسایی افراد توانمندتر شده و مسئولیت انتخاب مدیر و فشارهای ناشی از آن فقط بر دوش مدیر آموزش و پرورش نخواهد بود.
    ج) در صورت وجود معیارهای مشخص برای انتخاب مدیر و تاثیر رأی معلمان/ افراد ناتوان با استفاده از روابط/ کمتر به خود اجازه ورود به عرصه مدیریت مدارس را می دهند.
    چ) وجود قوانین و آیین نامه مشخص جهت پست مدیریت مدارس و وجود کمیته انتخاب مدیران که تقاضای افراد در آستانه بازنشتگی را برای مدیریت کمتر خواهد کرد.
    امید است متن حاضر مورد توجه مسئولان محترم قرار گیرد و راه را برای رشد و تعالی آموزش و پرورش و ایجاد انگیزه در معلمان فراهم آورد.
    هومیان نیوز


    این مطلب تا کنون 7 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : مدیریت ,مدارس ,مدیر ,پرورش ,آموزش ,تجربه ,مدیریت مدارس ,انتخاب مدیر ,قرار گیرد ,انتخاب مدیران ,دارای تخصص ,مسئولین اداره آموزش ,
    چالش های مدیریت مدارس

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده

تگ های برتر